Overvejelser når du skal have ny hjemmeside

Hvilke tanker skal du gøre dig vedrørende designet af en ny hjemmeside?

Du har brug for en online tilstedeværelse, hvor dine kunder kan læse om dig, dine services, kan købe din produkter osv. Inden du går i gang, skal du beslutte, om du vil bruge den til nethandel, eller om det er en informationsside/bookingside. Skal du bruge den til nethandel, er det i stedet en webshop du skal have. Hjemmesider kan sagtens have bookingsystemer, reservationer og bestillinger mm., men der kan ikke tilknyttes betaling med betalingskort. Her guider vi dig i, hvordan du bedst forbereder dig på, at få en ny hjemmeside.

Navn og domæne

Hvis du ikke allerede har fundet et domænenavn og købt domænet, kan du overveje, hvad du ønsker hjemmesiden skal hedde. Det er en stor fordel, hvis navnet er relevant for det, som din hjemmeside handler om. Er du fx revisor, er det optimale, at dit domænenavn indeholder ”revisor” eller ”revision”. Det kan også være sammensætning af 2 ord, som fx Valbyrevision.dk eller Valbyrevisionshus.dk eller lignende. Jo mere konkret navnet er, desto bedre da det er nemmere for din målgruppe at huske navnet, samt bedre til søgemaskinerne (Google m.fl.). Du kan bl.a. se om et .dk-domæne er ledigt på DK Hostmaster, hvor du også kan registrere dit nye navn. Vi kan både sørge for indkøb af domæne samt evt. hosting af hjemmesiden – du vil stadig være 100 % ejer af hjemmesiden og domænet.

Hvor skal hjemmesiden være hosted?

Du kan vælge den hosting-leverandør du ønsker. Der er mange på markedet, og det er derfor en god ide at sætte sig lidt ind i dem. Der findes ikke en hjemmeside, som ikke kræver hosting.

Vi tilbyder billig hosting til alle, uanset om du får lavet hjemmesiden hos os, eller om du har en hjemmeside du ønsker at få flyttet herover. Gennem hosting hos os, behøver du ikke selv stå for oprettelse, opsætning, opdatering og vedligeholdelse, da vi ordner alt for dig. Vi kan også købe domænet for dig. Du vil fortsat være 100 % ejer af domænet og hjemmesiden.

Har du et logo eller skal du have designet et nyt

Et virksomhedslogo er altid en god ide, da det er en mulighed for at visualisere, hvad virksomheden laver, samtidig med at det får hjemmesiden til at fremstå etableret. Har du ikke allerede et logo, bør du lave eller få designet et af et bureau. Mange bureauer tilbyder logodesign ifm. hjemmesideproduktionen – og det gør vi selvfølgelig også hos Nem Media. Du bør overveje om, du har nogle foretrukne farver, nuancer, skrifttyper, figurer, eksisterende logoer eller andet, som du ønsker, at der skal tages udgangspunkt i og fås inspiration fra.

Designede logoer

Dine ønsker til farver og identitet

Udover logoet, som er en vigtig del af hjemmesidens identitet, så skal du overveje de generelle farver, som du ønsker hjemmesiden. Farver skal gerne harmonere med logoet og omvendt, da det giver et lækkert komplet look, når hjemmesiden engang står færdig. Det er en god ide at vælge 2-3 farver, og gerne med en prioriteringsrækkefølge, hvor højeste prioritet bruges til baggrunde mm. og 2. prioritet til ikoner og links. Vælges 2 farver kan disse passende bruges i forskellige nuancer på hjemmesiden, til at gøre designet mere livligt.

Billeder og illustrationer

Hvis du har nogle billeder og illustrationer, kan det være en god ide at tænke over, hvor de skal bruges på hjemmesiden. Det kan fx være nogle billeder af butikken eller kontoret til ”Om os” siden, produktbilleder, illustrationer som beskriver en serviceydelse eller andet. Du kan også få et bureau som os til at designe nogle gode og forklarende illustrationer. Hvis du har en forholdsvis ny smartphone, kan du sagtens tage nogle gode billeder selv, men det er også noget, som vi tilbyder at gøre. Vi kan derefter tilrette dem og optimere billederne grafisk, så de bliver endnu flottere og fremstår professionelt.

Navne til menuer og undermenuer

Når besøgende kommer ind på din nye hjemmeside, skal de nemt og hurtigt kunne få et overblik over, hvad siden indeholder. Det er det vi bruger menupunkterne til. Det er forskelligt, hvor mange der bør være, men for at holde det overskuelig for besøgende, anbefaler vi mellem 5-10.

Nogle af de klassiske menupunkter, er bl.a. ”om os”, ”Blog”, ”Faq” og ”Kontakt os”. Derudover bør man have et par overordnede punkter for hovedydelserne eller produktgruppenavn. Hvis hjemmesiden designes til et revisionshus, kan det fx være en ide med menupunkter som ”Ydelser”, ”Regnskab” eller ”Rådgivning”, hvor hvert menupunkt får nogle undersider/undermenuer. Menupunktet ”Ydelser” kunne så fx få undermenuer som ”Bogføring”, ”Årsopgørelse”, ”Lønafregning” osv.

Skal du vælge en personligt tilpasset standardskabelon eller skræddersyet hjemmeside?

Dine kunder vil som udgangspunkt hverken kunne se eller mærke forskel på om din hjemmeside er en tilpasset hjemmesideskabelon eller er lavet fra bunden. Har du ikke nogle utraditionelle ønsker, kan det oftest betale sig økonomisk og tidmæssigt at tage udgangspunkt i en skabelon. Det er meget nemlig meget billigere priser, der er tale om, når man vælger en skabelon, da meget af forarbejdet allerede er lavet. I mange tilfælde er en skabelon nemmere at design og tilpasse dine ønsker, da du dermed har et udgangspunkt, hvor du kan få ændret logo, farver, menuer, tilføjet/fjernet funktioner og meget andet. Til sidst vil hjemmesidedesignet være helt unikt.

Vil du have lavet en skræddersyet hjemmeside fra bunden, er det en god ide at surfe nettet for eksempler på funktioner og designinspiration fra andre hjemmesider. Husk at gemme URL’er, så du kan vise dem til bureauet, som skal lave hjemmesiden.

 

Optimering til Google

Det er værd at overveje om hjemmesiden skal være optimeret til Google, så den kan blive fundet gennem søgemaskinen. I så fald, bør du nemlig sørge for at hjemmesiden får basal SEO-klargøring af dit webbureau. Hos Nem Media får alle nye hjemmesider en omgang SEO-arbejde, sådan at de får de bedste forudsætninger for at blive fundet på Google.

 

Vær realistisk mht. prisen og dit budget

Hvor meget du skal betale, afhænger ofte af hvor meget arbejde der ligger i at udarbejde det design, som du ønsker. Derfor bør du være realistisk, og hvis du har mange særlige ønsker (udover standardønsker som farver, standardfunktioner, menuer osv.) til designet, bør du forvente prisen følger med den tid det vil kræve. Hos Nem Media har vi forskellige tilbud på hjemmesidedesign, og kan hurtigt give dig et uforpligtende tilbud. Vi designer både skræddersyede hjemmesider fra bunden og standardhjemmesider ud fra designskabeloner som tilpasses til din virksomhed og identitet. Vores priser starter fra 5.000,- kr.

 

Kan jeg få en billig hjemmeside?

Hos os fastlægges prisen på hjemmesider efter hvor meget tid det vil kræve af os. Derfor kan du altid regne med en fair og billig pris, da vi kun skal dække vores ”tidsomkostning” i tilbuddet, som du får. Med andre ord, kan du formentlig få en professionel hjemmeside for kun 5.000,- kr., hvis ikke du har ønsker som er udover standardfunktioner på en almindelig hjemmeside. Du kan regne med at det koster lidt mere, hvis du ønsker særlige funktioner såsom bookingsystem, avanceret prisberegner, integrationer til 3. partssystemer og lignende.