Organisk vs. betalt markedsføring på de sociale medier
Hvis du driver en virksomhed i 2021, er din forretning og dine konkurrenter formentlig på de sociale medier. Hvilket vil sige at konkurrencen for at nå ud til brugerne er hårdere end nogensinde. Hvor markedsføring på de sociale medier, førhen handlede om at formidle sit brand og skabe en relation til målgruppen, er det i højere grad i dag en kanal til salg, leadgenerering og at tiltrække trafik.
Alt dette gør det nødvendigt at tilrettelægge sin strategi på de sociale medier grundigt. Organisk og betalt markedsføring er de to muligheder der er, for at dele sit indhold på de sociale medier, men hvordan skal man prioritere mellem de to? Vi vil prøve at ridse fordele og ulemper op og give dig et bud her.
Hvad er organisk markedsføring?
Organisk markedsføring referer til alt gratis indhold på de sociale medier. Alle brugere på sociale medier er frit for at dele opslag, billeder, video og stories i deres feed uden at det skal koste noget.
Fordele ved organisk markedsføring
Omkostningsfrit
Hele humlen ved organisk markedsføring er jo at det teknisk set er omkostningsfrit for dig at dele opslag på dine sociale medier. Omkostningerne ved at skabe meningsfyldt indhold bunder i tiden og ressourcerne det kræver. Altså hvis virksomheden kører på et stramt budget og man har overskuddet i sin daglige gang, kan det give mening at have fokus på organisk markedsføring.
Kundeservice og kunderelation
Dine følgere skal have et forum hvor de kan kommunikere med virksomheden, om det så er ris eller ros. På samme måde skal virksomheden kunne yde kundeservice og pleje deres følgere. Ved at interagere med ens følgere kan man udvide sin organiske rækkevidde markant og nå bredere ud.
Brugergenereret indhold
Via de sociale medier kan du opfordrer dine følgere til at skabe indhold for dig, dette kan eksempelvis være anmeldelser af et produkt eller ydelse, deling af billede eller video med dit unikke hashtag eller ‘takeovers’. På denne måde kan du udvide den organiske rækkevidde, da du også når ud til dine følgeres følgere/venner.
Identitet og personlighed
Ved at formidle virksomhedens brand og identitet kan man tiltrække en højere organisk trafik, eftersom ens følgere vil være mere tilbøjelige til at engagere sig i indholdet. Der er flere måder man kan vise sin personlighed og identitet, man kan blandt andet gøre brug af humor, vise virksomheden fra en anden side såsom ‘behind the scenes’ eller involvere sig i samfundet og lokalområdet.
Ulemper ved organisk markedsføring
Lav rækkevidde
Den organiske markedsførings helt store akilleshæl må sige at være den lave rækkevidde. Faktisk er den organiske rækkevidde rekordlav, det estimeres at kun 2% af dine følgere vil se dine opslag organisk. De sociale medier er mættet med indhold og det er sværere end nogensinde at nå ud til egne følgere på organisk vis, for ikke at tale om at nå ud til nye potentielle følgere. Derfor er det nødvendigt med betalt markedsføring, hvis man skal lykkes med at nå ud til nye brugere.
Tidskrævende
Hvad man ikke betaler i penge, betaler man i tid og energi. At vedligeholde og kontinuerligt skabe indholdsrige posts samt interagere med sine følgere er en tidskrævende opgave. Hvis man tilmed kun gør brug af organisk markedsføring, kan det blive til meget arbejde for et lavt udbytte.
Manglende mulighed for segmentering
Med organisk markedsføring er det ikke muligt at skræddersy målgruppen man vil nå ud til. Det er altså ikke muligt at målrette sin kampagne efter faktorere såsom alder, køn og adfærd. Dette er en stor ulempe, da det er vanskeligt nok i forvejen at nå ud til brugerne organisk.
Hvad er betalt markedsføring?
Betalt markedsføring eller betalt annoncering refererer til alt indhold som, imod en betaling, deles til brugere udover ens egne følgere, eller en skræddersyet målgruppe. Som oftest foregår det via ‘Pay-Per-Click’ (PPC) metoden, så man betaler for hvert kilk ens indhold modtager. I takt med at brugerne på de sociale medier er blevet tryggere med at købe direkte fra sociale platforme, ser man at virksomhederne i højere grad har fået åbnet øjnene op for betalt markedsføring.
Fordele ved betalt markedsføring
Segmentering og større rækkevidde
Ved hjælp af betalt markedsføring er det muligt at segmentere sin målgruppe efter demografi såsom alder, køn og beskæftigelse. Det er også muligt at segmentere efter interesse og adfærd, hvis en virksomhed eksempelvis sælger cykler og cykeldele, kan man gå målrettet efter brugere der har vist interesse for cykling. Alt i alt muliggør betalt markedsføring at nå ud over sin følgerbase og direkte ud til potentielle kunder, hvilket gør det til et ‘must have’ værktøj.
Boost organisk rækkevidde
Hvis du har et opslag, som får gode reaktioner og tiltrækker fin organisk trafik, kan du give det et ekstra boost ved at betale for at udvide rækkevidden og nå ud til den ideelle målgruppe.
Fleksibel budgettering
Det smarte ved betalt annoncering er at man kan sammensætte sin kampagne efter ens budget. Som nævnt tidligere bliver man oftest opkrævet i gennem ‘Pay-Per-Click’, på den måde kan du sætte et budget og så betaler du kun for de kliks og interaktioner din kampagne modtager inden for det budget du har sat. Derudover vil nogle målgrupper være billigere eller dyrere at målrette sig efter, hvilket giver yderligere fleksibilitet til selv at tilrettelægge sit budget. Altså kan alle virksomheder uanset budget begive sig ud i betalt markedsføring. Sammenligner man med andre reklameformer, er det typisk også markant billigere.
Ulemper ved betalt markedsføring
Konkurrence
Der er ingen garantier for at du vil se et afkast på dine betalte annoncer. Det kræver stadig grundig forberedelse af sin kampagne og indhold, det er ikke nok bare at betale for at få det annonceret. Indholdet skal engagere og vække brugernes interesse. Hvis man ikke knækker koden, kan det blive til mange marketingkroner tabt. Herudover kan konkurrencen for nogle målgrupper betyde at prisen for at annoncere til dem er højere.
Tidskrævende
Det bliver ikke mindre tidskrævende af at man betaler for sine annoncer. Ikke nok med at det kræver tid og ressourcer at producere kampagner som er indholdsrige og fanger brugernes opmærksomhed, så skal man også bruge tid på at monitorere og overse kampagnerne for justeringer og forbedringer. Hvis man ikke kan dedikere sin tid til dette, skal man måske overveje at uddelegere opgaven.
Hvordan kan du integrere organisk og betalt markedsføring i din strategi?
Som man kan læse er der fordele og ulemper ved både organisk og betalt markedsføring derfor er man også tjent bedst med at implementere begge i ens strategi på de sociale medier. En ting der er gennemgående er den meget lave rækkevidde for organisk markedsføring, og hvorfor man derfor skal gøre brug af betalt markedsføring hvis man vil nå ud til et bredere publikum. Vil det så sige at betalt markedsføring er løsningen til alt? Nej, Organisk markedsføring har stadig sin validitet. Organisk markedsføring er en fremragende måde at pleje de eksisterende relationer, ved at yde kundeservice og vise sin brandidentitet.
Med det sagt er det kritisk at gøre brug af betalt markedsføring da man derved opnår en større rækkevidde med sit indhold. Dagene hvor man kunne producere slagkraftige posts der ville nå ud til masse mennesker på organisk vis er blot en drøm i dag. Derudover er det en stor fordel at kunne segmentere den målgruppe man vil gå efter.
Når det kommer til organisk vs. betalt markedsføring er det ikke enten eller, optimalt set vil du bruge begge i kombination, dette kan du gøre på flere måder. Som nævnt tidligere skal du booste de organiske opslag der performer bedst, dette er en oplagt mulighed da det kommer med en lav risiko og så behøver du ikke at bygge en kampagne op fra bunden.
Før du går ud og bruger hele dit budget på en kampagne, så test noget af det organisk og se hvordan dine følgere modtager det. Denne feedback er guld værd og vil hjælpe dig med at lykkes med din kampagne. Generelt er det en god ide at monitorere og indsamle data fra sine sociale medier da man derved kan danne sig et bedre billede af hvad der fungerer og ikke fungerer. Til dette findes der flere værktøjer der kan måle performance på dit indhold såsom HubSpot og Hootsuit, eller platformenes egne, der inkluderer Google Analytics eller Facebook Insights.
Groft sagt så skal du bruge organisk markedsføring til at betjene og pleje eksisterende kunder, og bruge betalt markedsføring for at tiltrække nye kunder. Uanset hvad du gør så vil det kræve din tid og ressourcer.
Hvis du søger hjælp eller har spørgsmål til din markedsføring på de sociale medier, så tøv ikke med at tage kontakt til en uforpligtende snak om hvordan Nem Media kan hjælpe dig.