Hvad er forskellen på SEO og Google Ads samt Google Shopping?

Vi oplever ofte, at der stadig kan være stor forvirring, omkring hvilken marketingkanal og metode mindre virksomheder ønsker at benytte, da de egentlig ikke helt kender til forskellen på de forskellige online marketingskanaler og metoder. Spørgsmålet om, hvilken platform der er bedst, forekommer også rigtig ofte, men svaret på dette spørgsmål afhænger ret meget af, hvilken udvikling og vision virksomheden har. I denne artikel kommer vi ind på en af de helt store platforme Google, og forklarer forskellene på SEO (Søgemaskineoptimering) og Google Ads samt Google Shopping.

Google Ads

Kort forklaret er Google Ads den del af annoncerne, som dukker op på Googles søgemaskiner (Google tekstannoncer) og video- og billede annoncer (Google Display Annoncer) som også dukker op på Google Displaynetværket, som fx YouTube er en del af.

Der betales for pris pr. klik fra budgettet virksomheden/du har givet til Google, som populært også bliver kaldt for ”Adspend” eller ”Penge til annoncekroner”. Prisen pr. klik styres af udbud & efterspørgsel.

Google Shopping Ads

Google Shopping Ads er den del af Google, som dukker op øverst, når du søger på Googles søgemaskine. Der er både et billede og en pris på og der vil være en lille skrift på oppe i hjørnet, hvor der vil stå ”Ads eller Sponsoreret”. Du kan også finde disse annoncer under fanen ”Shopping” på Googles søgemaskine.

Der betales for pris pr. klik fra budgettet virksomheden har givet til Google, som populært også bliver kaldt for ”Adspend” eller ”Penge til annoncekroner”. Prisen styres af udbud & efterspørgsel.

Billede eksempel fra et betalt søgeresultat på Google

Ved en tilfældig søgning af på ordet ”træningsudstyr”, er der kamp om pladserne. Som der kan ses på billedet nedenfor, så dukker der både Google Ads og Google Shopping annoncer op. De kendetegnes også sådan:

  • Annoncerne med billeder på er Google Shopping Ads annoncer.
  • Annoncerne nedenunder bestående af kun tekst er Google Ads tekstannoncer.
Google Shopping og Google Ads eksempler

SEO (Søgemaskineoptimering)

SEO er blevet et vigtigere og vigtigere online marketings værktøj, som kan spare din virksomhed kroner igennem organisk trafik (gratis trafik fra søgemaskinerne). SEO er en langvarig proces, da det både afhænger af det arbejder, som du ligger i din hjemmesides indhold og tekster mm. samt fx Googles Crawlers/robotter, der igennem et ”loop” hele tiden ”crawler”/tjekker hjemmesiderne på internettet igennem for data, som sorteres & rangeres i deres søgemaskine.

Et klik koster din virksomhed 0 kr. – det vil sige, at du får gratis organisk trafik.

Billede eksempel på et organisk søgeresultat på Google

Ser man videre på samme søgningseksempler fra ordet ”træningsudstyr” på Google, kan vi hurtigt skelne de organiske søgeresultater – som ikke har ”Ads” stående ved siden af sig og er typisk/oftest rangeret længere nede end annoncerne/Google Ads.

Google organiske søgninger eksempler

Til dig, som ønsker eksperthjælp eller vejledning

Vil du kaste dig ud i Google Ads, Google Shopping Ads eller SEO, så tøv endelig ikke med at kontakte os. Vi har god succes med at løfte virksomheders online tilstedeværelse gennem online marketing, som fx annoncering med fx Facebook- & Instagram ads, Google Ads & Google Shopping, SEO og hjemmesideoptimering. Vi tilbyder på vejledning eller skræddersyet samarbejder til den enkelte virksomhedsbehov.

Har du spørgsmål eller ønsker et uforpligtende tilbud, er du velkommen til at kontakte os på nem@nemmedia.dk, tlf. 42 81 11 10 eller gennem kontaktformularen.